Az önkiszolgáló terminálok az elmúlt években a mindennapjaink részévé váltak. Akár egy szupermarket pénztáránál keresünk gyors fizetési lehetőséget, akár egy gyorsétteremben rendelünk, vagy információs pontokat használunk vasútállomásokon, repülőtereken, konferenciákon és rendezvényeken, az önkiszolgáló terminálok ma már számos területen megtalálhatók.
Valóban megkönnyítik a vásárlók és a vállalkozások dolgát? Mik az előnyeik és hátrányaik? Megérik-e a befektetést a kiskereskedelem, az élelmiszer- és italgyártás, az utazás, a rendezvények, az egészségügy, a bankszektor és a vendéglátóipar területén? A Novopayment szerint főleg éttermeknél, tankolásnál, parkolásnál, és egyéb jegyautomaták esetében ajánlott alkalmazni ezt a fizetési megoldást.
Az önkiszolgáló terminálok rövid története
Ha eltekintünk az automatáktól, az önkiszolgálás fejlődése az 1900-as évek második felében kezdődött. Addig az üzletekben lényegében egy pult volt, ahol a személyzet szolgálta ki a vásárlókat. Nem voltak folyosók, amelyeken végigmehettünk volna, vagy polcok, amikről leemelhettünk volna dolgokat, és a magunkkal vihető kosarak vagy kocsik még csak fel sem merültek. Az önkiszolgálásra való átállás az üzletekben eltartott egy ideig, és végül a 2000-es években eljutott az önkiszolgáló terminálokig, amik lehetővé teszik, hogy személyzet nélkül is lebonyolíthassuk a vásárlást.
A kiskereskedelemtől eltérő környezetben, például a repülőtereken és más utazási környezetekben az önkiszolgáló terminálok lehetővé teszik a bejelentkezést vagy a jegyek nyomtatását. Ezek 2000 óta idehaza is egyre elterjedtebbek, és a megjelenésük óta teljesen megváltozott az utazók vagy az ügyfelek élménye. Ha mindent, amire az utazáshoz vagy a bejelentkezéshez szükség van, egy terminál biztosítja, alig van szükség az emberi személyzettel való interakcióra, kivéve, ha valami rosszul megy, vagy az igények nem szabványosak, és valamilyen beavatkozásra van szüksége a kívánt eredmény eléréséhez.
Az önkiszolgáló terminálok előnyei
Az önkiszolgáló terminálok számos előnnyel bírnak, és attól függően, hogy milyen ágazatban használják ezeket, a következők lehetnek:
- kevesebb személyzetre van szükség az ügyfelek kiszolgálásához, ami csökkenti a működési költségeket;
- a személyzet felszabadul a személyre szabott ügyfélkiszolgáláshoz;
- kevesebb sorban állás vagy az ügyfelek várakozási idejének csökkentése;
- több ügyfelet képes kiszolgálni rövidebb idő alatt, ami növeli a hatékonyságot és a kapcsolódó nyereséget;
- az ügyfélélmény javulása azáltal, hogy az ügyfél irányíthatja az információkeresést vagy a be- és kijelentkezést;
- többféle funkciót kínál.
Ugyanaz a terminál információt nyújthat, fizetést fogadhat, jegyeket nyomtathat és akár reklámfelületként is szolgálhat.
Az automatizálás növekedése és elterjedtsége a kiskereskedelemben példátlan, és azok a kiskereskedők, akik ezt magukévá teszik, új utat nyitnak üzletük előtt. A Novopayment szerint az önkiszolgáló terminálok segítenek elérni ezeket az előnyöket.